Když jsme se rozhodli školit v rámci akce Global Money Week, ani jsme netušili, že dostaneme certifikát 🙂 Radost nám udělal jen malinkou 🙁 Větší radost by nám udělalo, kdybychom věděli, jak efektivně finanční gramotnost posunout mílovými kroky vpřed. Dle meziročního průzkumu se finanční gramotnost v ČR posunula o procento výše. Není proč jásat. V rámci statistické chyby to klidně může být i pokles. Ve snažení budeme pokračovat. Je však mylné se domnívat, že naučíme během jednorázových akcí děti ve škole finanční gramotnosti. Dokonce ani pokud by šlo o systematickou výuku se neposuneme příliš vpřed. Proč? Vidíme kolikrát, kdo takovou výuku dělá. Často to nejsou lidé z praxe. Často se probere rozpočet a jak se nezadlužovat. V lepším případě základní parametry produktů. Málo kdy vidíme, že by se děti učily souvislosti. Čest všem, jejichž výuka má hlavu a patu! Viděli jsme i nádherné dlouhodobé projekty, ale je jich málo.

Co vidíme jako největší problém?

Jakákoliv gramotnost má dvě složky: znalost (vědět co a jak) a dovednost (dělat to tak). A právě dovednosti neboli správné návyky v praktickém chování jsou klíčové a přináší výsledky. A ty se bohužel jaksi moc nedostavují, soudě dle průkazných dat z finančních institucí. Nebo jen hlemýždím tempem. Učíme děti ve školách a neučíme zároveň rodiče. Takže vše často zůstává v teoretické rovině a v dennodenním kolotoči se časem rychle ztratí, o uplatnění naučeného v praxi ani nemluvě. Chybí dlouhodobost, systematičnost a převedení do praxe se zapojením celých rodin, zejména právě rodičů. Pokud dítě doma vidí, že se na dovolenou snadno půjčí peníze, může mu učitel ve škole říkat horem dolem, že to není dobrý nápad. Ani mnohem erudovanější rodiče, stále nemají jasno, jak si udrží životní standard v seniorním věku. Velmi zavádějícím způsobech chápou tzv. garantované produkty, nebo jsou překvapeni, když na vlastním příkladu vidí fungování složeného úročení. Žijí takzvaně „Tady a Teď“ protože je to moderní ale hlavně je to jednoduché….zatím.

Funkční finanční gramotnost je mnohem více o výchově, tedy sebekázni, návycích, změně životního stylu. Nejen o naučení se nějakých vědomostí. Takže možná splníme nějaké výukové osnovy, uděláme projekty na které vyčerpáme dotace, ale skutečná finanční gramotnost leží ještě o veliký kus cesty dále…

No my to nevzdáme 🙂